hoe werkt De therapie

De beste Therapie is als je het NIET door hebt

Universeel

LEGO is een non-verbaal hulpmiddel dat iedereen kan gebruiken

LEGO-blokjes zijn een universele taal die kinderen van alle leeftijden en culturen begrijpen. Ze zorgen voor een veilige en stimulerende omgeving, waarin kinderen hun creativiteit en verbeeldingskracht uiten, terwijl zij werken aan communicatieve vaardigheden. Waarom is LEGO Therapie leuk?

LEGO Therapie is geschikt voor kinderen met autisme spectrum stoornissen (ASS) en andere sociale uitdagingen. Het is bedoeld voor kinderen die al enigszins verbaal zijn, de mogelijkheid hebben om zowel visuele als verbale instructies te volgen, en enigszins succesvol zijn geweest in interactief spel in het verleden.

De methode omvat het stellen van kleine persoonlijke doelen, bekend als ‘challenges’, binnen de context van praktijksituaties. Het programma moedigt kinderen aan om samen te werken en sociale relaties met hun leeftijdsgenoten op te bouwen. Kinderen die LEGO Therapie krijgen, tonen vaak significante verbeteringen in hun sociale interactie, communicatie en empathisch vermogen.

Waarom praktijktherapie met LEGO?

Seymour Papert

LEGO Therapie is gebaseerd op het werk van de Amerikaanse psycholoog Prof. Seymour Papert. Papert was een voorstander van het gebruik van LEGO in het onderwijs. Hij geloofde dat LEGO-blokjes een krachtig middel kunnen zijn om kinderen te helpen om te leren.

Andere onderzoeken volgenden, waaruit vervolgens programma’s zijn doorontwikkeld, zoals: LEGO Serious Play, een methode die aantoont dat het gebruik van de fysieke LEGO-blokken als hulpmiddel in zakelijke en educatieve contexten, effectief is voor het bevorderen van creatief denken, probleemoplossende vaardigheden, teambuilding en communicatie.

Het toont aan dat LEGO Therapie in de basis, mensen in staat stelt om abstracte concepten en ideeën tastbaar te maken en dat dit de actieve betrokkenheid en samenwerking in groepsinstellingen bevordert.

“De rol van de leraar is om de omstandigheden te creëren voor uitvinding in plaats van kant-en-klare kennis te verstrekken.”

Prof. Seymour Papert, was psycholoog en hoogleraar Wiskunde en Pedagogie aan het Massachusetts Institute of Technology
Dr. Daniel LeGoff

Daniel LeGoff

Dr. Daniel LeGoff, een klinisch neuropsycholoog, heeft LEGO Therapie ontwikkeld en geïntroduceerd als een gestructureerde en op bewijs gebaseerde aanpak voor kinderen met autisme en andere uitdagingen in verband met sociale ontwikkeling.

Dr. LeGoff merkte op dat veel kinderen met autisme al een sterke affiniteit hadden met LEGO-bouwstenen vanwege hun voorspelbare, herhaalbare en visuele aard.

Het werk van Dr. LeGoff heeft bijgedragen aan het begrip en de acceptatie van LEGO-therapie als een waardevolle interventie voor kinderen met autisme en verwante aandoeningen.

“Een eigenschap van LEGO die ik als belangrijk beschouw, is dat het instapniveau van fysieke vaardigheid dat nodig is om met LEGO te bouwen, vrij laag is.

Met LEGO kunnen zelfs jonge kinderen snel beginnen met het maken van modellen; het is gemakkelijk om te bouwen, gemakkelijk om je ideeën te veranderen, ongedaan te maken en opnieuw te bouwen.”

Prof. David Whitebread, Senior Psychologie bij de Universiteit van Cambridge

Remco Tensen

Remco is zelf vader en begeleid al ruim 15 jaar mensen met een beperking bij oa. de mede door hem opgerichte Stichting Helden in IT. Hij is een door het UWV-gecertificeerde werkbegeleider en coach met een passie voor LEGO.

Remco gelooft dat therapiedoelen gericht moeten zijn op de dagelijkse situaties buiten de context van de praktijkruimte en het klaslokaal, maar biedt het programma aan in veilige omgeving op locatie en in een vaste vestiging in Hoorn. Remco is ervaringsdeskundige en kan effectief communiceren met kinderen en volwassenen uit de doelgroep.

Hij werkt daarbij graag samen met de familie, leerkracht, bestaande praktijkbegeleider, of therapeut, omdat de directe omgeving een grote rol speelt bij de ontwikkeling van kinderen en (jong)volwassenen.

“Een kantoor zonder andere kinderen, is vaak geen goede reflectie van een relevante situatie, waarin voor kinderen sociale uitdagingen ontstaan.

Nu we de kenmerken steeds meer contextueel beoordelen, zouden we ook oefening in de relevante praktijk moeten aanbieden.”

Remco Tensen, aanbieder en begeleider LEGO Therapie en Stichting Helden in IT

Goed om te weten

Wat je verder nog moet weten over LEGO Therapie

De methode is gebaseerd op bewezen therapieprincipes en heeft geen schadelijke bijwerkingen. De effectiviteit kan variëren afhankelijk van de individuele behoeften en de groepsdynamiek, maar het biedt over het algemeen een kans voor kinderen om waardevolle vaardigheden op te bouwen en op enig moment mogelijk betekenisvolle vriendschappen te ontwikkelen.

Het is belangrijk om een gesprek te hebben met eigen begeleiders en specialisten en de juiste voorbereiding te treffen voordat uw kind aan LEGO Therapie deelneemt. Zo zorgen we dat alle kinderen in de groep veilig kunnen oefenen.

De sessies beginnen als er genoeg aanmeldingen zijn (minimaal 4, maximaal 7 kinderen). Dan zal er ook naar een locatie in de buurt worden gekeken, indien dat nodig is. De duur van een sessie is 45 minuten, of 1,5 uur. De gekozen duur hangt af van de behoeften bij de kinderen. De LEGO Club start wekelijks met een vaste groep kinderen, en een periode bestaat steeds uit 7 sessies.

Maak een afspraak