Ik ben een jongen die veel hulp krijgt, maar ik verander niet zo makkelijk. Ze praten veel met me en laten me nadenken over wat ik doe, maar dat werkt niet altijd.
Hoe kan ik me beter gedragen?
Iedereen zegt dat een strak schema helpt. Dat brengt rust, maar het lost mijn problemen niet echt op. In de klas maak ik altijd geluidjes en zit ik niet stil. Ze zeggen me steeds wat ik wel en niet mag, maar ik snap niet echt waarom ik dat niet moet doen of hoe ik het anders kan doen.
Het gaat om wat ik doe, niet wat ik zeg
Op school en thuis praten ze veel over mijn gedrag, maar van praten alleen word ik niet beter. Wat ik doe en wat daarvan komt, dat telt. Als ik iets stoms doe en zeg “het was maar een grap”, gaat het niet om mijn uitleg, maar om wat er daarna gebeurt. Mijn gedrag heeft gevolgen, en die moeten duidelijk zijn.
Te veel regels kunnen ook niet goed zijn
Als alles altijd geregeld is, leer ik niet om zelf met verrassingen om te gaan of om zelf dingen te doen. Ik word wel rustig als alles hetzelfde blijft, maar ik leer niet hoe ik problemen moet oplossen of hoe ik echte vrienden maak.
Praten is niet genoeg. Ik moet doen. Ik moet leren door actie, door te zien wat er gebeurt als ik iets doe, en door uitdagingen aan te gaan. Zo leer ik niet alleen hoe ik me moet gedragen, maar ook hoe ik echt iets kan betekenen in mijn leven en voor anderen.